Dieta która może utrzymać prostatę w zdrowiu

Dieta która może utrzymać prostatę w zdrowiu

Prostata jest gruczołem w kształcie orzecha włoskiego, który owija się wokół cewki moczowej, czyli przewodu, którym wypływa mocz. Prostata jest częścią męskiego układu rozrodczego. Jednym z jej głównych zadań, wraz z innymi organami, jest dodawanie płynu do nasienia. Jest to płyn, który przenosi plemniki.

Co to jest powiększona prostata?

Gruczoł krokowy zaczyna się mały i ma dwie główne fazy wzrostu. Podwaja swoją wielkość w okresie nastoletnim, a następnie po 25 roku życia ponownie rośnie przez resztę życia mężczyzny.

Jednak nadmiernie powiększona prostata powoduje chorobę zwaną łagodnym przerostem gruczołu krokowego (BPH). Ostatecznie, powiększona prostata może zacisnąć się na cewce moczowej i ograniczyć przepływ moczu z pęcherza.

Objawy powiększonej prostaty

Prowadzi to do problemów takich jak:

  • częste oddawanie moczu
  • trudności w oddawaniu moczu
  • wyciek moczu
  • infekcje dróg moczowych

Jeśli występują u Ciebie wymienione objawy niezwłocznie umów się do poradnia urologicznej i urologa.

Mniej więcej 50 procent mężczyzn w wieku powyżej 50 lat ma powiększoną prostatę lub łagodny przerost gruczołu krokowego (BPH), a Do wieku 80 lat, prawie 90 procent mężczyzn będzie żyć z BPH.

Dobrą wiadomością jest to, że dieta bogata w pewne witaminy i minerały może utrzymać prostatę w zdrowiu i obniżyć ryzyko BPH. Nadwaga jest kolejnym czynnikiem ryzyka rozwoju tego schorzenia. Dlatego dokonywanie odżywczych wyborów żywieniowych jest również doskonałym sposobem na obniżenie zarówno wagi, jak i ryzyka.

Składniki diety pomagające utrzymać zdrową prostatę.

Dieta która może utrzymać prostatę w zdrowiu

Nasiona sezamu

Nasiona sezamu są bogate w cynk. Minerał ten jest niezbędny dla zdrowia prostaty. Mężczyźni z albo BPH lub rakiem prostaty mają niższy poziom cynku w organizmie, czasami nawet o 75 procent niższy niż u osób ze zdrową prostatą. Cynk, który pochodzi z żywności, jest łatwiejszy do wchłonięcia niż suplementy cynku. Pomóż swojemu organizmowi, przekąszając nasiona sezamu. Migdały, fasola adzuki i pestki dyni są również wysokie w cynk.

Badania na szczurach pokazują, że pestki dyni mogą być również korzystne w zarządzaniu BPH.

Łosoś

Otyłość może zwiększyć swoje ryzyko dla powiększonej prostaty.

Według badań zwiększenie omega-3 wraz z ćwiczeniami, aby zmniejszyć otyłość i przyrost masy ciała. Łosoś jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3. Te zdrowe tłuszcze mogą chronić Cię przed:

  • chorobą sercowo-naczyniową
  • rakiem
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • zapaleniem
  • przyrostem wagi

Jeśli nie jesteś fanem ryb, możesz uzyskać swoje omega-3 z orzechów włoskich, mielonych nasion lnu, nasion chia i oleju rzepakowego. Mniejsze ilości znajdują się w fasoli nerkowej i soi.

Papryczki

Witamina C znajdująca się w warzywach może odgrywać rolę w walce z BPH. Papryki dzwonka zawierają dużo witaminy C. Jedna filiżanka surowej papryki zawiera prawie 200 procent dziennego wymaganego spożycia witaminy C. Inne warzywa bogate w witaminę C, które możesz chcieć dodać do swojej diety to:

  • brokuły
  • kalafior
  • jarmuż
  • brukselka

Pomidory

Pomidory są bogate w likopen, jasny karotenoid, który nadaje roślinie czerwony kolor. Likopen może obniżyć ryzyko rozwoju raka prostaty. Może również pomóc mężczyznom z BPH. Według prowadzonych badań na grupie kontrolnej, likopen spowolnił progresję BPH ich uczestników. Likopen pomaga również obniżyć antygen specyficzny dla prostaty (PSA) związany z zapaleniem prostaty, BPH i rakiem prostaty. Po prostu upewnij się, aby uwzględnić swoje bogate w likopen jedzenie z tłuszczem, takim jak awokado, orzechy, olej lub masło, aby zwiększyć wchłanianie.

Likopen występuje w:

  • pomidorach
  • arbuzach
  • morelach
  • różowy grejpfrut
  • papajach

Awokado

Awokado jest bogate w beta-sitosterol, sterol roślinny, który zmniejsza objawy związane z BPH. Niektórzy mężczyźni przyjmujący suplementy beta-sitosterolu twierdzą, że mają lepszy przepływ moczu i mniejszą objętość moczu resztkowego. Jednak bezpieczeństwo i skuteczność suplementów beta-sitosterolu nie zostały udowodnione.

Oprócz awokado, inne pokarmy bogate w beta-sitosterol to:

  • pestki dyni
  • kiełki pszenicy
  • soja
  • pekany

Warzywa

Jedzenie większej ilości warzyw może pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia BPH. Zielone warzywa liściaste są szczególnie ważne, ponieważ są bogate w przeciwutleniacze. Warzywa krzyżowe, takie jak brokuły, również zmniejszają ryzyko problemów z prostatą, w tym BPH i raka prostaty.

Osoby, które regularnie jedzą cebulę i czosnek, mogą również skorzystać z niższego ryzyka BPH. Cebula i czosnek są często wykorzystywane w medycynie naturalnej do zwalczania infekcji i pomagają wzmocnić twój układ odpornościowy.

Tofu

Stwierdzono, że izoflawony sojowe zmniejszają wzrost BPH. Jednak nowsze badania sugerują, że soja zmniejsza tylko wzrost komórek rakowych w prostatach. Należy nadmienić, iż izoflawony sojowe pomagają w objawach i oznakach objawów dolnych dróg moczowych z powodu BPH.

Szukając innych innych źródeł izoflawonów sojowych, spróbuj pokarmów zawierających:

  • gotowane ziarna soi,
  • prażone ziarna soi,
  • jogurt sojowy.
Dodany: 2022-09-18 Odsłon: 140

Uwaga - Zamieszczone w artykule informacje nie stanowią porady medyczną dla konkretnego przypadku, a jedynie wprowadzeniem w temat. Jeśli Potrzebujesz porady w danym temacie, skontaktuj się z lekarzem specjalistą na NFZ w przychodni lub lekarzem prywatnie.



Oferta platformy BliskiLekarz.pl
  • Jeśli Jesteś lekarzem i chcesz zamieścić swoją wizytówkę: Kliknij tutaj.
  • Jeśli Jesteś pacjentem i chcesz zamieścić swoją opinię o lekarzu: Kliknij tutaj.
  • Jeśli Jesteś przedstawicielem apteki lub sklepu medycznego i chcesz zamieścić swoją wizytówkę: Kliknij tutaj.
  • Prowadzicie Państwo serwis o charakterze zbliżonym do serwisu BliskiLekarz.pl i Jesteście zainteresowani współpracą lub reklamą swoich produktów i usług: Kliknij tutaj.