Witamina C - wszystko, co musisz wiedzieć, by naprawdę czerpać z niej korzyści

Witamina C - wszystko, co musisz wiedzieć, by naprawdę czerpać z niej korzyści

Witamina C to jeden z najpowszechniej stosowanych suplementów diety. Szczególnie chętnie zażywana jest w okresie jesienno-zimowym, kiedy to częściej dochodzi do różnego rodzaju przeziębień i chorób. Niestety, chociaż cieszy się tak dużą popularnością, to bardzo często stosuje się ją nieoptymalnie, przez co nie jest w stanie przynieść odpowiednio zadowalających efektów. Z tego artykułu dowiesz się więc nie tylko, dlaczego i jak działa witamina C, ale też, w jakiej formie i ile właściwie jej przyjmować, by cieszyć się z jej skuteczności.

Rola witaminy C w organizmie

Witamina C uczestniczy w wielu metabolicznych procesach organizmu - od przemiany węglowodanów, białek i tłuszczy, aż po syntezę hemoglobiny, erytrocytów oraz wybranych hormonów. Właściwy poziom witaminy C umożliwia sprawny transport substancji pomiędzy komórkami, a więc tak naprawdę przyczynia się do utrzymania na wysokim poziomie ogólnej sprawności organizmu. W tym też między innymi należałoby upatrywać jej wpływu na poziom odporności - im lepiej bowiem zachodzi transport składników w ciele, tym szybsza jest reakcja organizmu na potencjalne problemy.

Witamina C ma również niebagatelny wpływ na stan ludzkiej skóry - zarówno w wymiarze wizualnym, jak i zdrowotnym. Poprzez stymulację syntezy kolagenu przyczynia się do gojenia ran, czy złamań. Ponadto odpowiada za spowalnianie procesów starzenia poprzez swoje działanie przeciwutleniające.

Warto także wspomnieć o takich właściwościach witaminy C, jak: obniżanie ciśnienia krwi, utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, zmniejszanie ryzyka rozwoju chorób układu krwionośnego, a nawet wybranych chorób nowotworowych; łagodzenie alergii, czy zwiększenie przyswajalności żelaza.

Dlaczego witamina C pomaga na przeziębienia?

Warto zacząć od tego, że witamina C nie jest lekiem na przeziębienie i grypę. Stosowana wyłącznie w okresie objawów tychże komplikacji zdrowotnych nie zmienia znacząco sytuacji pacjenta. Przekonanie o tym, że witamina C może stanowić panaceum na zaziębienie, sięga jeszcze lat 70. Od tego czasu jednak przeprowadzono wiele badań, które obaliły tę teorię. Popularność przekonania o przeciwgrypowych właściwościach kwasu askorbinowego pozostaje mimo wszystko silna.

Badania obalające ogrom wpływu kwasu askorbinowego na skuteczną walkę z przeziębieniem nie powinny zniechęcać ludzi do przyjmowania witaminy C, lecz do zrewidowania sposobu jej suplementacji. Okazuje się bowiem, że utrzymywanie jej na wysokim poziomie - a więc regularne, codzienne przyjmowanie - poprawia ogólny stan organizmu. Szczególnie znacząco wpływa na odporność o sportowców i osób intensywnie trenujących. Według niektórych badań w przypadku osób aktywnych fizycznie regularna suplementacja witaminy C zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę nawet o połowę!

Ile wynosi zapotrzebowanie na witaminę C?

Zapotrzebowanie na witaminę C zależy od płci i wieku człowieka. Według uśrednionych danych można przyjąć, że:

  • u dzieci zapotrzebowanie na witaminę C wynosi około 50 mg dziennie,
  • u kobiet zapotrzebowanie na witaminę C wynosi około 80 mg dziennie,
  • u mężczyzn zapotrzebowanie na witaminę C wynosi około 90 mg dziennie.

Suplementacja witaminy C w okresach wzmożonego zapotrzebowania, jak wszelkiego rodzaju zakażenia, przeziębienia, duże uszkodzenia skóry i złamania, choroby układu krwionośnego oraz serca i wiele innych, może zostać podniesiona nawet do poziomu 1000 mg dziennie. Duże dawki witaminy C należy także przyjmować w przypadku przyjmowania niektórych leków, jak chociażby kwasu acetylosalicylowego, barbituranów, sulfonamidów i tetracykliny.

Czy można przedawkować witaminę C?

Witamina C jest bardzo bezpieczna. Nawet przyjmowana regularnie w zbyt dużych dawkach zwykle nie powoduje większych problemów. Co więcej, organizm bez nadmiernych komplikacji szybko pozbywa się jej naddatku razem z moczem (witamina C nie kumuluje się w organizmie).

Przedawkowanie witaminy C może objawiać się jako:

  • bóle brzucha,
  • biegunki,
  • wymioty,
  • wzdęcia,
  • nudności,
  • wysypka.

W razie wystąpienia podobnych komplikacji należy przerwać suplementację i skonsultować się ze specjalistą.

Witamina C - jaka jest najlepsza?

Witamina C lewoskrętna czy prawoskrętna? Naturalna czy syntetyczna? W formie kwasu l-askorbinowego, l-askorbinianu sodu, l-askorbinianu potasu, l-askorbinianu wapnia, a także 6-palmitynianu l-askorbylu? W kapsułkach, proszku, tabletkach, tabletkach musujących czy kroplach? Kwas askorbinowy, czyli witamina C, występuje na rynku w tak wielu formach, że łatwo się w tym zgubić.

Witamina C - wszystko, co musisz wiedzieć, by naprawdę czerpać z niej korzyści

Zacznijmy od tego, że nie istnieje lewoskrętna witamina C. Literka "L", którą może zawierać na etykiecie suplement diety, nie określa żadnego kierunku skrętności tej substancji, ale dotyczy sposobu jej zapisu chemicznego - tylko tyle. Witamina C zawsze jest prawoskrętna.

Przeciętny, zdrowy człowiek będzie czerpał korzyści z przyjmowania witaminy C w każdej formie. Tak naprawdę należy dostosować ją wyłącznie do własnych preferencji, tak by łatwiej było o niej pamiętać, a jej suplementacja nie była męcząca. Osoby, które mają trudności z przełykaniem tabletek i kapsułek mogą sięgnąć po krople lub tabletki musujące. Ci, którzy znajdują się ciągle w ruchu powinni rozważyć właśnie kapsułki - łatwiej bowiem mieć je zawsze pod ręką, np. w torebce, i wygodnie przyjąć niezależnie od miejsca pobytu i aktualnych zajęć.

Osobom, które zmagają się z problemami żołądkowo-jelitowymi zaleca się stosowanie witaminy C w formie askorbinanów, jak l-askorbinian sodu, l-askorbinian potasu, czy l-askorbinian wapnia, ponieważ są one łagodniejsze dla układu trawiennego. Na rynku znaleźć można liposomalną witaminę C, która ma wykazywać się większą przyswajalnością oraz łagodnością dla żołądka. W sieci można znaleźć wiele głosów potwierdzających te tezy, niemniej ze względu na młodość tego rozwiązania, brakuje jeszcze kompleksowych badań, które naukowo potwierdzałyby podobne doniesienia.

Pamiętaj, kupuj witaminę C wyłącznie z zaufanych źródeł

Kwas askorbinowy ze względu na swoją dużą popularność oferowany jest coraz powszechniej. Witamina C często sprzedawana jest nie tylko w specjalistycznych sklepach, ale nawet w osiedlowych sklepikach. Zdecydowanie nie zaleca się jednak nabywania jej w podobnych miejscach ze względu na niepewność co do źródeł jej pochodzenia, a także sposobu transportu i przechowywania, które również wpływają na właściwości suplementów.

Niezależnie od tego, czy interesuje Cię naturalna witamina C w formie kropli, czy tabletki musujące z dużą dawką kwasu askorbinowego - zawsze kupuj je w zaufanych aptekach i sklepach z suplementami. Możliwość poznania różnorodnych ofert, porównania form suplementu oraz ich cen dają przede wszystkim porównywarki cenowe oraz marketplace'y (platformy zrzeszające wiele sklepów w jednym miejscu), jak np. medme sklep.

Dodany: 2022-09-16 Odsłon: 164

Uwaga - Zamieszczone w artykule informacje nie stanowią porady medyczną dla konkretnego przypadku, a jedynie wprowadzeniem w temat. Jeśli Potrzebujesz porady w danym temacie, skontaktuj się z lekarzem specjalistą na NFZ w przychodni lub lekarzem prywatnie.



Oferta platformy BliskiLekarz.pl
  • Jeśli Jesteś lekarzem i chcesz zamieścić swoją wizytówkę: Kliknij tutaj.
  • Jeśli Jesteś pacjentem i chcesz zamieścić swoją opinię o lekarzu: Kliknij tutaj.
  • Jeśli Jesteś przedstawicielem apteki lub sklepu medycznego i chcesz zamieścić swoją wizytówkę: Kliknij tutaj.
  • Prowadzicie Państwo serwis o charakterze zbliżonym do serwisu BliskiLekarz.pl i Jesteście zainteresowani współpracą lub reklamą swoich produktów i usług: Kliknij tutaj.