Wielu pacjentów pisze negatywne opinie o lekarzach.Nic w tym dziwnego ponieważ w każdej branży łatwiej zdobyć negatywne opinie niż te pozytywne.Po prostu potencjalny klient (a pacjent lekarza jest niejako klientem) łatwiej i chętniej napisze negatywną opinię niż pozytywną.
Internet jest idealnym miejscem do dzielenia się opiniami (opinię można dodać szybko oraz szybko zobaczy ją duża grupa odbiorców) – także o lekarzach, przychodniach, klinikach czy innych usługach medycznych. Większość badanych osób ufa opiniom znalezionym w Internecie na takim samym poziomie jak rekomendacjom od znajomych (lub nawet większym). W sieci internetowej jest mnóstwo miejsc, które zachęcają do dzielenia się opiniami na temat lekarzy czy klinik jak np. portale https://bliskilekarz.pl lub znanylekarz.pl. Niestety coraz częściej błędne przeświadczenie anonimowości w sieci internet sprawia, że komentarze są krzywdzące a nawet wulgarne. Czasem marketing medyczny powoduje także takie sytuacje ponieważ można kupić pozytywne opinie o lekarzach, tymczasem opinie o lekarzach powinny być obiektywne (wystawione przez pacjentów), a nie kupione.
Opinie o lekarzach w sieci internetowej zazwyczaj dotyczą rozmaitych kwestii. Idealnie by było gdyby przede wszystkim opinie tylko i wyłącznie dotyczyły kompetencji lekarza. Prawda jest jednak taka, że ocena zawodu lekarza jest bardzo trudna, a wręcz niemożliwa. W związku z tym opinie dotyczą zazwyczaj czegoś zupełnie innego. Można spotkać się z opiniami, dotyczącymi:
Oczywiście każdy z powyższych punktów jest niezmiernie ważny w kontakcie z pacjentem, jednak zazwyczaj jest tak iż niezadowolony pacjent skupia się na jednym aspekcie, z reguły tym negatywnym. O pozytywnych już nie pisze.
Najprostszym sposobem ale jednocześnie najbardziej skutecznym jest odniesienie się do opinii o lekarzu.Wielu lekarzy myśli że najlepszym sposobem będzie usunięcie opinii – nic bardziej mylnego. Trzeba pamiętać o tym, że usunięcie opinii zazwyczaj doprowadzi do jeszcze większego konfliktu z użytkownikiem (pacjentem) który dodał opinię o lekarzu. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie kulturalne i zrównoważone odniesienie się do treści opinii przez samego lekarza.
Takie rozwiązanie jest bardzo dobre w przypadku pojawienia się negatywnej opinii w portalu internetowym ponieważ pokażesz że jako lekarz szanujesz zdanie swojego pacjenta, a czasem możesz przyznać się do błędu np. byłeś zmęczony.
Zawsze gdy piszesz opinię o lekarzu pisz zgodnie ze stanem faktycznym.Poczekaj z osądem kilka dni aż opadną ewentualne negatywne emocje związane z wizytą u lekarza.
Uwaga - Zamieszczone w artykule informacje nie stanowią porady medyczną dla konkretnego przypadku, a jedynie wprowadzeniem w temat. Jeśli Potrzebujesz porady w danym temacie, skontaktuj się z lekarzem specjalistą na NFZ w przychodni lub lekarzem prywatnie.